WWW.ByciSkala.cz
 
 
Diskuse "Kovový šíf na Šenkově sifonu"
Zobrazit : témata / vlákna / podle času
Kovové šífy v BS byly dva
Havel H [86.49.45.xx]  Před 7 a ¼ rokem
   Martine,bohužel asi nemáš pravdu,ten šíf co leží v jeskyni je novější kopií toho původního,který byl ve špatném stavu.Nový zhotovil v učilišti v Josefově O.Svoboda se synem a já jsem jim pomáhal při svařování.Bylo to někdy kolem roku 1973.
   
Re: Kovové šífy v BS byly dva
Anonym [154.20.247.xxx]  Před 7 a ¼ rokem
   Správně, Hugoši. Jméno prvního člunu bylo Nautilus, ale v 70. letech se mu také říkalo Macarát. Druhý člun byl spuštěn na vodu a slavnostně pokřtěn 1. června 1974. Jmenuje se Niphargus. Po tom, co se Nautilus-Macarát potopil při povodni r. 1972 (vyprostili jej potápěči Jaroslav Fadrna a Olin Matoušek), byl Niphargus zkonstruován jako nepotopitelný ponton. Ale o tom se na těchto stránkách zmínil již V. A. Gregor-Celofán v článku Moje vzpomínky na Býčí skálu aneb kus býčiskalské historie, a podrobněji v článku 20 let speleologického kroužku ZK ROH Adast Adamov ve Sborníku Okresního vlastivědného muzea v Blansku, dvouročník 6-7 (1974-1975, vyšel 1977). Člun, který je dnes v Býčí skále, je Niphargus.
      
Re: Re: Kovové šífy v BS byly dva
Martin [46.149.125.xxx]  Před 7 a ¼ rokem
   Díky oběma chlapi, o dvou kovových lodích vím, ale poptával jsem se na to kde koho na boudě, ale nikdo to už nedokázal rekonstruovat. Tak jsem, čekal, kdo se ozve. M.
   
Re: Kovové šífy v BS byly dva
Anonym [154.20.245.xxx]  Před 7 a ¼ rokem
   Dodatek. Nautilus byl pojmenován po bájné elektrické superponorce kapitána Nema (Jules Verne, Dvacet tisíc mil pod mořem). Snad právě proto, že Nemův Nautilus - mobilis in mobili - trávil většinu času pod hladinou, jeskynáři se cítili bezpečněji v Macarátu nad hladinou. Niphargus Macaráta nevytěsnil. Dlouhá léta byly na Šenkově sifonu oba šífy. Ty zjednodušily přepravu a zvýšily bezpečnost práce v Nové Býčí skále. Na rozdíl od Nautilu-Macaráta má Niphargus vodotěsně uzavřené-zavařené komory obsahující vzduch. Proto je nepotopitelný - tedy pokud nedojde k mechanickému nebo koroznímu poškození plechu komor.
Na konstrukci Nautilu v Adastu se podíleli především Jaroslav Weigel, Olda Svoboda, Jiří Krist, Standa Novák, Jirka Dobiáš a další svářeč, Josef Korda.
      
Re: Re: Kovové šífy v BS byly dva
Martin [46.149.125.xxx]  Před 7 a ¼ rokem
   Takto souhrnné informace jsou velmi pěkné a cenné, děkuji za ně, M.
PSPad TinyMCE Zoomify AutoViewer LuckyView LongtailVideo PHP
Návštěvy : [591774], dnes 21 |  | RSS  Data Diskuse | © Copyright
M2NmM