Vše
[476]
Články
[358]
Galerie
[92]
Mapy
[20]
Videa
[6]
Kontakty
Kniha návštěv
Činnost
[140]
Býčí skála
[46]
Barová
[14]
Od jinud
[24]
Netopýři
[9]
Technika
[4]
Zprávy
[11]
Historie
[143]
Pověsti
[7]
P100
[35]
Zamyšlení
[43]
Login:
Heslo:
Diskuse "Kovový šíf na Šenkově sifonu"
Zobrazit : témata /
vlákna
/
podle času
Kovové šífy v BS byly dva
Havel H
[86.49.45.xx]
Před 9 a ½ rokem
Martine,bohužel asi nemáš pravdu,ten šíf co leží v jeskyni je novější kopií toho původního,který byl ve špatném stavu.Nový zhotovil v učilišti v Josefově O.Svoboda se synem a já jsem jim pomáhal při svařování.Bylo to někdy kolem roku 1973.
Re: Kovové šífy v BS byly dva
Anonym
[154.20.247.xxx]
Před 9 a ½ rokem
Správně, Hugoši. Jméno prvního člunu bylo Nautilus, ale v 70. letech se mu také říkalo Macarát. Druhý člun byl spuštěn na vodu a slavnostně pokřtěn 1. června 1974. Jmenuje se Niphargus. Po tom, co se Nautilus-Macarát potopil při povodni r. 1972 (vyprostili jej potápěči Jaroslav Fadrna a Olin Matoušek), byl Niphargus zkonstruován jako nepotopitelný ponton. Ale o tom se na těchto stránkách zmínil již V. A. Gregor-Celofán v článku Moje vzpomínky na Býčí skálu aneb kus býčiskalské historie, a podrobněji v článku 20 let speleologického kroužku ZK ROH Adast Adamov ve Sborníku Okresního vlastivědného muzea v Blansku, dvouročník 6-7 (1974-1975, vyšel 1977). Člun, který je dnes v Býčí skále, je Niphargus.
Re: Re: Kovové šífy v BS byly dva
Martin
[46.149.125.xxx]
Před 9 a ½ rokem
Díky oběma chlapi, o dvou kovových lodích vím, ale poptával jsem se na to kde koho na boudě, ale nikdo to už nedokázal rekonstruovat. Tak jsem, čekal, kdo se ozve. M.
Re: Kovové šífy v BS byly dva
Anonym
[154.20.245.xxx]
Před 9 a ½ rokem
Dodatek. Nautilus byl pojmenován po bájné elektrické superponorce kapitána Nema (Jules Verne, Dvacet tisíc mil pod mořem). Snad právě proto, že Nemův Nautilus - mobilis in mobili - trávil většinu času pod hladinou, jeskynáři se cítili bezpečněji v Macarátu nad hladinou. Niphargus Macaráta nevytěsnil. Dlouhá léta byly na Šenkově sifonu oba šífy. Ty zjednodušily přepravu a zvýšily bezpečnost práce v Nové Býčí skále. Na rozdíl od Nautilu-Macaráta má Niphargus vodotěsně uzavřené-zavařené komory obsahující vzduch. Proto je nepotopitelný - tedy pokud nedojde k mechanickému nebo koroznímu poškození plechu komor.
Na konstrukci Nautilu v Adastu se podíleli především Jaroslav Weigel, Olda Svoboda, Jiří Krist, Standa Novák, Jirka Dobiáš a další svářeč, Josef Korda.
Re: Re: Kovové šífy v BS byly dva
Martin
[46.149.125.xxx]
Před 9 a ½ rokem
Takto souhrnné informace jsou velmi pěkné a cenné, děkuji za ně, M.
Návštěvy :
[
69514
]
, dnes 98 |
|
Data
Diskuse
|
© Copyright
OGZjMT